address

ေဒါနေျမေန႔စဥ္သတင္းဌာနသို႔ စာမူမ်ား ေပးပို႔လိုပါက ( dawnamyay2013@gmail.com ) သို႔ေပးပို႔ႏိုင္ပါသည္

Tuesday, April 22, 2014

ေသနတ္သံ တိတ္ၿပီးေနာက္ တိုးတက္လာေသာ ျမန္မာ-ထိုင္း နယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရး



22.4.2014

သမၼတဦးသိန္းစိန္ ဦးေဆာင္ေသာ အစိုးရသစ္ လက္ထက္ ကရင္ျပည္နယ္တြင္ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရးႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး အတြက္ ကရင္ လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႔မ်ားႏွင့္ အစိုးရ အၾကား ညႇိႏိႈင္းေဆြးေႏြးမႈမ်ား ျဖစ္ထြန္းမႈေၾကာင့္ ေသနတ္သံ တိတ္ဆိတ္သြားခဲ့ရာ ေနာက္ဆက္တြဲ ျမန္မာႏွင့္ ထိုင္းႏိုင္ငံတို႔ အၾကား နယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရး တျဖည္းျဖည္း တိုးတက္လာသည္။

ကရင္ျပည္နယ္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ဦးေဇာ္မင္းက ထိုင္း-ျမန္မာ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး ပမာဏ တိုးတက္လာေနၿပီး နယ္စပ္ ဆက္သြယ္ေရး လမ္းေၾကာင္းမ်ား ေကာင္းမြန္လာသည္ႏွင့္ အမွ် ကုန္စည္စီးဆင္းမႈ တိုးလာမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာဆိုသည္။

“ျမဝတီကေန တဆင့္ ကုန္သြယ္မႈ ပမာဏက ႏွစ္စဥ္ တိုးတက္ေနခဲ့ပါတယ္၊ ထိုင္းႏိုင္ငံက လတ္တေလာ ႏိုင္ငံေရး အေျခအေန ေတြရဲ႕ သက္ေရာက္မႈကလည္း အနည္းငယ္ပဲ ရွိခဲ့ပါတယ္၊ ကရင္ျပည္နယ္ ေကာ့ကရိတ္နဲ႔ ျမဝတီကို ျဖတ္သန္းၿပီး တျခား အာရွလမ္းေတြနဲ႔ က်ေနာ္တို႔ကို ခ်ိတ္ဆက္ေပးမယ့္ အာရွလမ္းမႀကီး ေဖာက္လုပ္ၿပီးသြားရင္ ကုန္သြယ္မႈ ပိုၿပီး တိုးတက္လာ ပါလိမ့္မယ္၊ အာရွလမ္းမႀကီး ေနာက္ႏွစ္ထဲမွာ ၿပီးပါမယ္၊ ကုန္စည္ စီးဆင္းမႈလည္း တိုးလာပါမယ္”ဟု ဦးေဇာ္မင္းက ေျပာသည္။

၂၀၁၃-၁၄ ဘ႑ာေရးႏွစ္တြင္ ျမန္မာ-ထိုင္း နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး ၉ ရာခိုင္ႏႈန္း တိုးတက္ခဲ့ေၾကာင္း ျမန္မာ-ထိုင္း နယ္စပ္ ျမဝတီၿမိဳ႕ အေျခစိုက္ Asean Economic Community Forum မွ တာဝန္ရွိသူ တဦးကလည္း ေျပာသည္။

ကရင္ျပည္နယ္ ျမဝတီၿမိဳ႕ နယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရး ဇုန္သည္ ထိုင္းႏွင့္ ျမန္မာ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး အတြက္ အေရးပါဆံုးႏွင့္ အႀကီး ဆံုးေသာ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး ဇုန္ျဖစ္ၿပီး ျမန္မာ-ထိုင္း နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး စခန္း ၅ ခုတြင္ ျမဝတီနယ္စပ္မွ ကုန္သြယ္မႈက အမ်ားဆံုး ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္လည္း ျမန္မာ-ထိုင္း တရားဝင္ နယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရး သည္ ျမန္မာ-တ႐ုတ္ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးႏွင့္ ႏိႈင္း ယွဥ္လွ်င္ နည္းပါးသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး စခန္း ၁၄ ခု ရွိၿပီး ျမန္မာ-တ႐ုတ္ နယ္စပ္တြင္ တည္ရွိသည့္ မူဆယ္ ၁၀၅ မိုင္ နယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရး စခန္းသည္ ကုန္သြယ္မႈ ပမာဏ အႀကီးမားဆံုး ျဖစ္သည္။ မူဆယ္ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး စခန္းမွ တဆင့္ ျမန္မာ-တ႐ုတ္ ကုန္သြယ္မႈသည္ ၂၀၁၃-၁၄ ဘ႑ာေရးႏွစ္တြင္ ႏိုင္ငံတဝန္း နယ္စပ္ကုန္သြယ္မႈ၏ ၈၃ ရာခိုင္ႏႈန္း ရွိေၾကာင္း စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရး ဝန္ႀကီးဌာနမွ ရရွိေသာ သတင္းအခ်က္ အလက္မ်ား အရ သိရွိရသည္။

မူဆယ္မွ တဆင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းသို႔ တ႐ုတ္ ႏိုင္ငံလုပ္ အိမ္သံုးပစၥည္းမ်ား၊ အစားအစာမ်ား၊ လွ်ပ္စစ္ပစၥည္းမ်ားႏွင့္ ေဆာက္ လုပ္ေရး ပစၥည္းမ်ား အေျမာက္အျမား တင္သြင္းေနသည္ဟု စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရး ဝန္ႀကီးဌာနမွ ၫႊန္ၾကားေရးမႉး ဦးသန္းေအာင္ေက်ာ္က ဧရာဝတီသို႔ ေျပာသည္။

“ျမန္မာျပည္သူေတြက ေစ်းခ်ိဳတဲ့ တ႐ုတ္ ကုန္ပစၥည္းေတြ အေပၚ မွီခိုေနသေရြ႕ တ႐ုတ္နဲ႔နယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရး ပမာဏက ဆက္ၿပီး တိုးတက္ေနဦးမွာပဲ၊ ထိုင္းကုန္ပစၥည္းေတြက တ႐ုတ္ပစၥည္း ေတြထက္ ေစ်းႀကီးေနတုန္းပဲ၊ တကယ္လို႔ လူေတြရဲ႕ ဝယ္ႏိုင္စြမ္း ျမင့္တက္လာမယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ထိုင္းနယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရး ပမာဏက တ႐ုတ္ နယ္စပ္ထက္ ပိုတိုးလာလိမ့္မယ္”ဟု သူက ဆို သည္။

၂၀၁၂-၁၃ ဘ႑ာေရး ႏွစ္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ စုစုေပါင္း နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး တန္ဖိုး အေမရိကန္ ေဒၚလာ ၃ ဒသမ ၇ ဘီလီယံ ရွိခဲ့ရာမွ ၂၀၁၃-၁၄ ဘ႑ာေရး ႏွစ္တြင္ အေမရိကန္ ေဒၚလာ ၄ ဒသမ ၄၆ ဘီလီယံအထိ ရွိလာၿပီး ပို႔ကုန္တန္ဖိုးက အေမရိကန္ ေဒၚလာ ၂ ဒသမ ၇ ဘီလီယံျဖစ္သည္။

အဆိုပါ ကိန္းဂဏန္း စာရင္းဇယားမ်ားတြင္ သစ္တင္ပို႔မႈက တရားဝင္ စာရင္းထဲတြင္ မပါဝင္ေပ။ ရန္ကုန္ ဆိပ္ကမ္းမွသာ သစ္မ်ားကို ႏိုင္ငံျခားပို႔ခြင့္ ရွိေသာ္လည္း နယ္စပ္ကို ျဖတ္ေက်ာ္၍ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံသို႔ တရားမဝင္ တင္ပို႔မႈမ်ား အေျမာက္အျမား ျဖစ္ေပၚေန သည္။

ထို႔အျပင္ ကခ်င္ျပည္နယ္မွ ေက်ာက္စိမ္းမ်ားႏွင့္ အျခား ေက်ာက္မ်က္ ရတနာမ်ား တ႐ုတ္ႏိုင္ငံသို႔ တင္ပို႔ျခင္းမ်ားလည္း ရွိေနသျဖင့္ တရားမဝင္ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး၏ ပမာဏက ခန္႔မွန္းရခက္ခဲၿပီး ခန္႔မွန္းသည္ထက္ ႀကီးမားလြန္းလွ သည္။ ျမန္မာ-တ႐ုတ္ နယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရးထက္ ပမာဏ မမ်ားေသာ္လည္း ျမန္မာ-ထိုင္း နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးက တျဖည္းျဖည္း တိုးတက္လ်က္ရွိသည္။

စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရး ဝန္ႀကီးဌာနမွ ၫႊန္ၾကားေရးမႉး ဦးေသာင္းႏိုင္၏ အဆိုအရ ျမဝတီမွတဆင့္ ျမန္မာ-ထိုင္း နယ္ စပ္ ကုန္သြယ္မႈသည္ ၂၀၁၃-၁၄ ခုႏွစ္အတြင္း အေမရိကန္ ေဒၚလာ သန္း ၂၉၀ ရွိသည္ဟု သိရသည္။

ျမန္မာ-ထိုင္းနယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရးတြင္ ထိုင္းႏိုင္ငံမွ ကုန္ပစၥည္းမ်ား ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ တင္သြင္းမႈ အမ်ားဆံုး ျဖစ္ၿပီး ထိုင္းႏိုင္ငံမွ တင္ သြင္းေသာ သြင္းကုန္တန္ဖိုး အေမရိကန္ ေဒၚလာ သန္း ၂၄၀ ရွိသည့္အခ်ိန္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ပို႔ကုန္တင္ပို႔မႈ တန္ဖိုးမွာ ေဒၚလာ သန္း ၅၀ သာ ရွိသည္ဟု စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရး ဝန္ႀကီးဌာန စာရင္းတြင္ ပါရွိသည္။

“အခုႏွစ္မွာ စုစုေပါင္း ကုန္သြယ္မႈ ပမာဏက အရင္ႏွစ္ကထက္ အေမရိကန္ ေဒၚလာ ၂၅ သန္း ပိုပါတယ္။ ဒါကၿပီးခဲ့တဲ့ ၅ ႏွစ္ အတြင္းမွာ အမ်ားဆံုး ျဖစ္ပါတယ္”ဟု ဦးေသာင္းႏိုင္က ဧရာဝတီသို႔ ေျပာျပသည္။

ထိုင္းႏိုင္ငံဘက္မွ အစားအစာမ်ား၊ အိမ္သံုး ပစၥည္းမ်ား၊ ေဆာက္လုပ္ေရး ပစၥည္းမ်ား၊ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ အစိတ္အပိုင္းမ်ားႏွင့္ စိုက္ပ်ိဳးေရး ကိရိယာမ်ား ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ တင္သြင္းၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံမွ တင္ပို႔ေသာ ပို႔ကုန္အမ်ားစုမွာ ေရထြက္ကုန္မ်ား ျဖစ္သည္။

အစိုးရက အခြန္ေကာက္ခံၿပီး တရားဝင္ခြင့္ျပဳထားသည့္ ကုန္သြယ္မႈ တိုးတက္လာေသာ္လည္း တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား၏ ထိန္းခ်ဳပ္မႈေအာက္တြင္ ရွိေနဆဲျဖစ္သည့္ နယ္စပ္ကို ျဖတ္ေက်ာ္၍ တရားမဝင္ ကုန္သြယ္ေနမႈ ပမာဏမွာလည္း ခန္႔မွန္းရန္ ခက္ခဲလွသည္။ တရားဝင္ ကုန္သြယ္မႈ တိုးတက္လာျခင္းမွာ တရားမဝင္ ကုန္သြယ္မႈကို ပိုမိုထိေရာက္စြာ ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္ခဲ့ျခင္း ေၾကာင့္လည္း တစိတ္တပိုင္းျဖစ္သည္ဟု ဦးေသာင္းႏိုင္က ေျပာသည္။

စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရးဝန္ႀကီး ဌာနက တရားမဝင္ ကုန္သြယ္မႈ ထိန္းခ်ဳပ္ေရးကို တိုးျမႇင့္ ေဆာင္ရြက္လာခဲ့ၿပီး ပဲခူးတိုင္း ေဝါၿမိဳ႕နယ္၊ ေညာင္ခါးရွည္တြင္ တရားမဝင္ ကုန္သြယ္မႈမ်ားကို ဖမ္းဆီး စစ္ေဆးလ်က္ ရွိသည္။

“ျမဝတီမွာ တရားမဝင္ကုန္သြယ္မႈ တိုက္ဖ်က္ေရး ေဆာင္ရြက္မႈေတြ လုပ္ခဲ့တာေၾကာင့္ တရားဝင္ တင္သြင္းမႈ ပမာဏက သိသိ သာသာ ျမင့္တက္လာပါတယ္”ဟု ဦးေသာင္းႏိုင္က ေျပာသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ ႏွင့္ ထိုင္းႏိုင္ငံကို ဆက္သြယ္ထားသည့္ အေဝးေျပး လမ္းသစ္ႀကီး ၿပီးစီး၍ အာဆီယံ စီးပြားေရး အသိုက္အဝန္း (Asean Economic Community) စတင္ ေပၚေပါက္လာသည့္ အခ်ိန္တြင္ ျမဝတီသည္ အဓိက ကုန္သြယ္ေရးႏွင့္ ဆက္သြယ္ေရး လမ္းေၾကာင္း တခု ျဖစ္လာမည္ ျဖစ္သည္။

“ေနာက္ႏွစ္ေရာက္ရင္ က်ေနာ္တို႔က ထိုင္း ႏိုင္ငံက ဘယ္ကုန္ပစၥည္းကိုမွ တားျမစ္ေတာ့မွာ မဟုတ္ပါဘူး၊ ဒါေၾကာင့္ ကုန္သည္ေတြ အေနနဲ႔ ယွဥ္ၿပိဳင္ဖို႔ ေသေသခ်ာခ်ာ ျပင္ဆင္ထားဖို႔ လိုပါတယ္”ဟု ဦးေသာင္းႏိုင္က ေျပာသည္။

ကုန္သြယ္ေရး လြတ္လပ္ခြင့္ေၾကာင့္ ေခတ္မီ တိုးတက္ေသာ ေဒသတြင္း ႏိုင္ငံမ်ား အက်ိဳးအျမတ္ ပိုမိုရရွိသြားမည္ကို ျမန္မာအမ်ားစုက စိုးရိမ္ေနၾကျခင္းႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး သူက ရည္ရြယ္ျခင္း ျဖစ္သည္။

“ယွဥ္ၿပိဳင္မႈက သူတို႔အတြက္ အဓိက စိန္ေခၚမႈပဲ၊ သူတို႔ေတြ ပိုၿပီး စုစုစည္းစည္း ရွိဖို႔လိုပါတယ္” ဟု ဦးေသာင္းႏိုင္က ေျပာသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ ထိုင္းႏိုင္ငံ အၾကား၊ ျမန္မာႏိုင္ငံ ႏွင့္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံအၾကား နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး တိုးတက္ေနေသာ္လည္း အျခား ေသာ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး အေျခအေနမွာမူ အားရ ေက်နပ္စရာ ေကာင္းလွျခင္း မရွိဟု သိရသည္။

“ေမာင္ေတာမွာ နယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရးစခန္း ရွိေပမယ့္ ကုန္သြယ္မႈ ရပ္ေနတယ္၊ အိႏၵိယနယ္စပ္ တမူးၿမိဳ႕မွာလည္း ကုန္သြယ္မႈက အရမ္းနည္းေနတယ္” ဟု စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရး ဝန္ႀကီးဌာနမွ ဦးသန္းေအာင္ေက်ာ္က ေျပာသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးသည္ ယမန္ႏွစ္က အေမရိကန္ေဒၚလာ ၂၁ ဒသမ ၃၃ ဘီလီယံေက်ာ္ရွိခဲ့ၿပီး ႏိုင္ငံ၏ စုစုေပါင္း ႏိုင္ငံတကာ ကုန္သြယ္မႈ၏ ၁၉ ရာခိုင္ႏႈန္း ပမာဏရွိသည္။ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးသည္ နည္းပါးလွေသာ္လည္း တျဖည္းျဖည္း တိုးတက္လာေနသည္။ ၂၀ဝ၉-၂၀၁၀ ဘ႑ာေရးႏွစ္တြင္ ပင္လယ္ေရေၾကာင္း ကုန္သြယ္ေရးက ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ စုစုေပါင္း ကုန္သြယ္မႈ၏ ၈၈ ရာခိုင္ႏႈန္း ရွိခဲ့သည္။

“၂၀၁၃-၁၄ မွာ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးက ၁၉ ရာခိုင္ႏႈန္းရွိၿပီး ပံုမွန္ကုန္သြယ္ေရး ပမာဏက ၈၁ ရာခိုင္ႏႈန္းဆိုေတာ့ နယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရးက တျဖည္းျဖည္း တိုးတက္လာေနပါတယ္” ဟု ဦးသန္းေအာင္ေက်ာ္က ေျပာဆိုသည္။

ဧရာ၀တီ

No comments:

Post a Comment